El însuşi mutându-se, Eugène Ionesco ne-a lăsat pentru mai
târziu Le Nouveau locataire,
anticipând că absurditatea va creşte industrial, pachetele comandate online maşinal
blocând străzile, metroul şi Sena (că pe Dâmboviţa nu se circulă). Intrarea în spectacolul
de la Teatrul Nottara, cu o cameră proaspăt spoită albastru-gri umed, de-i
simţi şi mirosul de var dezinfectant, nu de vinarom, ceva umbre extrem
orientale; se întâmplă un nu ştiu ce cu o maşină de fum şi de monoxid de carbon
Renault-Dacia, zgomote de oraş, etajul şase şi un perete aplecat frapant a
filosofie şi a mansardă Cioran. În final, la aplauze, jupuirea fardului actorului
din starea de clovn-maşină se face de asemenea cu greu.
Iar ce urmează între pereţi, semitransparenţi când trebuie,
pe scurt: condiţia umană vegheată cu o duioşie nemeritată (măcar jucăriile
copilăriei au aici culori, strălucire, când nici cărturarii postmoderni, de fapt
nu mai au memorie decât parodică), într-un spectacol insuportabil pentru
hârciogul de mall contemporan. O funie de spânzurătoare, închiderea faraonică
în paravanele lucrurilor, jocul de pendulă al becului mansardei, îmbătrânirea instantanee
a celor doi vagabonzi încărcători, călăuzesc spaima cea veselă spre
împachetarea finală a locatarului şi întrebarea ce naiba mai iei cu tine din
mall-ul acumulat personal.
Reducerea la patru personaje fără culori, Locatarul, Portareasa şi doi Primitori-Distribuitori, te trimite cu gândul la Waiting for Godot, altminteri des regizat de Tompa Gábor, el însuşi trecând în final prin scena avanpremierei îmbrăcat în alb-negru. Ce mai avusese de declarat marele creator fiind aici:
Gábor TOMPA: „Mă consider un exponent al şcolii româneşti de regie“
Reducerea la patru personaje fără culori, Locatarul, Portareasa şi doi Primitori-Distribuitori, te trimite cu gândul la Waiting for Godot, altminteri des regizat de Tompa Gábor, el însuşi trecând în final prin scena avanpremierei îmbrăcat în alb-negru. Ce mai avusese de declarat marele creator fiind aici:
Gábor TOMPA: „Mă consider un exponent al şcolii româneşti de regie“
Un dar Bucureştiului, de la Cluj, o piesă cert mai adânc
filosofic şi mai atent vizual construită decât ce vedem aici, la Paris în
Franţa dintr-un Montreal Canada: Le Nouveau locataire d'Eugène Ionesco
În mod normal, spectacolul ar trebui să reziste 20-30 de ani
cu casa închisă. Francisco Alfonsín, Ada Navrot, Ion Grosu şi Gabriel Răuţă au
din prima seară interpretare perfect exersată, dealtfel toată maşinăria funcţionează
fără cusur, de parcă ar fi reprezentaţia 1000.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.