Cui se adresează manualul pentru postaci profesionişti Luminarea Poporului
-
Sub forma unei culegeri de bune practici şi exemple concrete de postări
reuşite sau nereuşite tot atât de instructive, manualul pentru postaci
profesionişt...
joi, 20 noiembrie 2014
Târgul de carte Gaudeamus 2014. Pentru bibliotecile liceale
Ion Bucur - Cartea represiunii. 1989
Constantin Gane - Trecute vieţi de doamne şi domniţe. Cele mai frumoase istorii
Seria de autor Petru Ursache, Ed. Eikon: „ Etnoestetica”; „Etnofrumosul sau cazul Mărie”; „Moartea formei”; „Antropologia – o știință neocolonială”; „Gastrosofia sau bucătăria vie”; „Omul din calidor”
video: Carturarul Petru Ursache in cautarea omului frumos Simpozion 05 06 2014 .
Maria, regina României - Jurnal de război. 1916 -1917 (precedat de însemnări din 1910 –1916)
Diana Mandache - Balcicul Reginei Maria
Sandra Gătejeanu Gheorghe - Eticheta regală
Mite Kremnitz - Regele Carol al României
C.G. Jung - Analiza viselor
Pleşu, Liiceanu, Patapievici - O idee care ne suceşte minţile
Milan Kundera - Sărbătoarea neînsemnătăţii
Mo Yan - Ţara Vinului
Konstantin Sergheevici Stanislavski - Munca actorului cu sine însuşi (volumul al II-lea)
Thomas Kuhn - Despre revoluţie şi paradigmă în dezvoltarea ştiinţei
Papa Francisc - Educaţia – în slujba vieţii
Mihai Cimpoi - Studii şi articole despre Mihai Eminescu
duminică, 6 iulie 2014
Un dar Bucureştiului. Tompa Gábor - "Noul locatar" la Teatrul Nottara
El însuşi mutându-se, Eugène Ionesco ne-a lăsat pentru mai
târziu Le Nouveau locataire,
anticipând că absurditatea va creşte industrial, pachetele comandate online maşinal
blocând străzile, metroul şi Sena (că pe Dâmboviţa nu se circulă). Intrarea în spectacolul
de la Teatrul Nottara, cu o cameră proaspăt spoită albastru-gri umed, de-i
simţi şi mirosul de var dezinfectant, nu de vinarom, ceva umbre extrem
orientale; se întâmplă un nu ştiu ce cu o maşină de fum şi de monoxid de carbon
Renault-Dacia, zgomote de oraş, etajul şase şi un perete aplecat frapant a
filosofie şi a mansardă Cioran. În final, la aplauze, jupuirea fardului actorului
din starea de clovn-maşină se face de asemenea cu greu.
Iar ce urmează între pereţi, semitransparenţi când trebuie,
pe scurt: condiţia umană vegheată cu o duioşie nemeritată (măcar jucăriile
copilăriei au aici culori, strălucire, când nici cărturarii postmoderni, de fapt
nu mai au memorie decât parodică), într-un spectacol insuportabil pentru
hârciogul de mall contemporan. O funie de spânzurătoare, închiderea faraonică
în paravanele lucrurilor, jocul de pendulă al becului mansardei, îmbătrânirea instantanee
a celor doi vagabonzi încărcători, călăuzesc spaima cea veselă spre
împachetarea finală a locatarului şi întrebarea ce naiba mai iei cu tine din
mall-ul acumulat personal.
Reducerea la patru personaje fără culori, Locatarul, Portareasa şi doi Primitori-Distribuitori, te trimite cu gândul la Waiting for Godot, altminteri des regizat de Tompa Gábor, el însuşi trecând în final prin scena avanpremierei îmbrăcat în alb-negru. Ce mai avusese de declarat marele creator fiind aici:
Gábor TOMPA: „Mă consider un exponent al şcolii româneşti de regie“
Reducerea la patru personaje fără culori, Locatarul, Portareasa şi doi Primitori-Distribuitori, te trimite cu gândul la Waiting for Godot, altminteri des regizat de Tompa Gábor, el însuşi trecând în final prin scena avanpremierei îmbrăcat în alb-negru. Ce mai avusese de declarat marele creator fiind aici:
Gábor TOMPA: „Mă consider un exponent al şcolii româneşti de regie“
Un dar Bucureştiului, de la Cluj, o piesă cert mai adânc
filosofic şi mai atent vizual construită decât ce vedem aici, la Paris în
Franţa dintr-un Montreal Canada: Le Nouveau locataire d'Eugène Ionesco
În mod normal, spectacolul ar trebui să reziste 20-30 de ani
cu casa închisă. Francisco Alfonsín, Ada Navrot, Ion Grosu şi Gabriel Răuţă au
din prima seară interpretare perfect exersată, dealtfel toată maşinăria funcţionează
fără cusur, de parcă ar fi reprezentaţia 1000.
sâmbătă, 8 martie 2014
Bicentenarul poetului naţional ucrainean Taras Şevcenko
Romanticul poet care a scris Fata vrăjită,
devenit imnul ucrainenilor de pretutindeni, trebuie să ne fie cel autoportretizat
în iarna 1840-1841, ras, cu trăsături fine, cu privire de visător şi cu bărbie
de luptător pe baricade, frate bun cu Shelley, cu Eminescu şi chiar cu Esenin. Această
imagine dă şi cel mai frumos pamiatnik,
cel de la Baku, unde poetul în rubaşcă oferă neamului său cartea Cobzar, chip aproape la fel de
frumos ca acel Eminescu realizat în anul 2000 de sculptorul Dumitru Gorşcovschi
la Cernăuţi.
Zek-ul mustăcios de sub căciula gerului exilului, a fost
impus percepţiei publice de celebrul Kramskoi abia la zece ani de la atacul de
cord care l-a răpus pe marele creator estic.
Taras Şevcenko s-a născut la 9 martie 1814 la Morînţi (lângă
Cerkasî, la sud de Kiev), în robie (iobag, şerb), şi moare la Sankt-Petersburg
sub supravegherea Ohranei, la 10 martie 1861. Orfan de ambii părinţi, s-ar fi
pierdut în mulţimea pitorească a mujicilor Sufletelor moarte dacă harul nu i-ar fi fost observat de un
diacon, în forma talentului pentru pictură şi al patimii cititului, desigur şi
al primelor stihuri. Boierul oligarh Pavel Engelhardt, socotind că Taras e bun
de pictor personal boieroaicei sale, după ce-l biciuieşte îl dă la şcoli de
artă, la Vilnius şi la Petersburg. Aici, marele profesor şi pictor romantic
Karl Briullov (truditor şi la Catedrala Sf. Isaac) îi obţine libertatea,
inclusiv scoţând bani de la o loterie cu tablouri.
Se afirmă ca poet (cele opt poeme romantice din Cobzarul fixează limba literară
ucraineană), ca folclorist şi ca pictor patriot: extraordinarul album de
gravuri cu locuri istorice naţionale Ucraina
pitorească.
Pentru aşa idealism, cade la 5 aprilie 1847 odată cu Frăţia Sfinţii
Kiril şi Metodiu a patrioţilor kieveni şi ajunge proscris simplu soldat la
Marea Caspică şi la Marea Aral, însuşi ţarul Nicolae I, care se zice c-ar
inspira pe Putin, îngrijindu-se să nu mai scrie şi să nu mai picteze. Vin vreo
zece ani de chin, cu manuscrise ascunse-n bocanci. Când scapă, e ţinut departe
de Ucraina, pe la Nijni Novgorod (oraş zis de sovietici Gorki, loc de exil şi
pentru disidentul Andrei Saharov) şi tot la Petersburg, sub cea mai infamă
supraveghere.
Moare în chiar zilele emancipării iobagilor din Imperiului
Ţarist, ceea ce le va permite patrioţilor ucraineni, în trena de libertate, să
organizeze funeralii naţionale, mai ales studenţimea implicându-se.
Mormântul este loc de pelerinaj pentru milioane de ucraineni,
la Cernecea Gora, pe malul Niprului,
lângă Kanev. Un spaţiu natal amenajat cam cum au îngrijit polonezii pentru
Chopin la Stalowa Wola. Cu trimiteri spre contemporaneitate: o splendida tabără
de sculptură, cum noi am ratat până şi la Hobiţa.
Lasă că s-au înmormântat şi hatmani ucraineni la mănăstirea
de aici, dar eroii celebraţi sunt mai mulţi! Printre ei, disidentul contributor
la samizdat Oleksa Hirnîk, care şi-a dat foc ca Pallach şi ca Babeş, chiar la
mormântul lui Taras Şevcenko, răspândind manifeste cu citate din marele poet
naţional, protestând contra rusificării, în 21 ianuarie 1978, la 60 de ani de
la declararea independenţei Ucrainei de sub ţarism (cam odată cu
Basarabia).
Îndârjirea cu care se bat azi pentru viitorul lor
ucrainenii, spre admiraţia tuturor esticilor care nu admit mankurtizarea, se
explică şi prin memoria că la centenarul lui Taras Hrihorovici Şevcenko, în
martie 1914, oligarhii ce stăpâneau Rusia se purtau ca şi-acuma: un ukaz a interzis manifestările, iar
jandarmul ţarist a păzit mormântul şi a făcut cordon cum e azi în Crimeea.
În acest martie sumbru, să fim, aşadar, cu inima şi cugetul,
lângă fraţii ucraineni, la Bicentenarul poetului lor naţional, Taras
Hrihorovici Şevcenko!
Pentru Liceanul Neascultător care mai citeşte, în loc să
memoreze comentarii:
Taras Şevcenko – Cobzarul,
Ed. Univers, 1990, trad. Victor Tulbure, prefaţă Dan Horia Mazilu.
Taras Şevcenko, Tinerele mele
gînduri, Ed Augusta, Timişoara, 2005, trad. Ion Cozmei.
Magdalena Laszlo-Kutiuk, Opera
lui Sevcenko pe fundalul epocii sale, Editura Mustang, Bucuresti, 2002.
Marius Chelaru – Taras Şevcenko sau suspinul în versuri al
nisipului, în Convorbiri literare,
sep. 2006.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)